Officieel persbericht Tengu

Van Ugent spin-off naar DataOps platform: Het verhaal van Gentse start-up Tengu.

GENT, 04/08/2020.

Ontstaan in de context van een doctoraatsstudie, is Tengu uitgegroeid tot de oplossing bij uitstek om sneller inzichten te bekomen uit big data. Het bedrijf lanceerde recent zijn DataOps platform waarmee data engineers en scientists niet alleen veel tijd kunnen winnen in hun dataprojecten, maar bovendien een visuele en intuïtieve omgeving ter beschikking krijgen die hen een beter zicht biedt op hun data en toelaat er zinvolle conclusies uit te trekken.

Tijdens zijn doctoraatsstudie moest founder en CEO Thomas Vanhove telkens van nul herbeginnen met het opbouwen van een nieuwe data-architectuur. Frustratie omwille van het verlies van kostbare tijd vormde al snel de aanleiding om Tengu te creëren. Tevreden met het resultaat dat hem toeliet sneller van data naar analyse over te gaan, startte hij samen met zijn co-promotor, Gregory Van Seghbroeck, een bedrijf als spin-off van de Universiteit Gent. Vandaag is de oplossing van toen uitgegroeid tot een schaalbaar platform waar bedrijven die met een gelijkaardige problematiek te kampen hebben, een beroep op kunnen doen.

Koffiedik data kijken

De pijn die Thomas Vanhove bij het schrijven van zijn doctoraatsthesis ervoer, ondervinden veel datateams bij de vele operationele taken die bij elk project aan een data-analyse voorafgaan. “We bemerken eenzelfde frustratie bij het management dat veel vragen heeft, maar te lang moet wachten op resultaten.” vertelt Thomas, “Dit heeft veel te maken met het proces waarbij data scientists eerst moeten samenzitten met data engineers om de data in kaart te brengen en een omgeving op te zetten, waarin vervolgens de data naar overgebracht moet worden, voor deze geanalyseerd kan worden.”

Tengu ontwikkelde een platform dat de tijd die benodigd is om van data naar inzicht te komen, reduceert met 30 %. Deze tijdswinst wordt gerealiseerd door het opzetten van een data-architectuur te vereenvoudigen en bepaalde taken te automatiseren. Zo kan Tengu bedrijven op een schaalbare manier datagedreven maken en de datateams van deze bedrijven ondersteunen om efficiënter aan de slag te gaan. “Tengu biedt data scientists een self-service platform aan dat door data engineers in de gaten kan gehouden worden,” aldus Thomas. “Zo bekomt het management sneller de resultaten uit de data om hun beslissingen te ondersteunen.”

Een gestroomlijnde aanpak richting een datagedreven cultuur

Tengu heeft hun aanpak om bedrijven datagedreven te maken over de jaren heen gestroomlijnd. In een eerste stap helpt Tengu haar klanten tijdens een workshop met het uittekenen van hun huidige datasituatie. In een volgende stap wordt samen met de klant nagedacht over de ideale situatie. Er wordt vooral gekeken hoe er sneller meer waarde uit de data gehaald kan worden en hoe Tengu daartoe kan bijdragen.

Om de ideale situatie in de praktijk te verwezenlijken, kunnen klanten ervoor kiezen het platform gebruiken door een jaarlijkse licentie aan te schaffen die in verschillende formules bestaat, al naargelang van de benodigde ondersteuning.  Daarbovenop biedt Tengu aanvullende diensten aan, zoals het integreren van bestaande databronnen, on-boarding en ontwikkeling op maat.

Tengu’s missie bestaat erin het voor iedereen mogelijk te maken om aan data science te doen. Het einddoel is elke werknemer toegang te verschaffen tot relevante data en toe te laten zelf analyses uit te voeren op die data. Op die manier worden data engineers en data scientists minder opgezadeld met repetitieve taken ter voorbereiding van analyses, en hebben ze meer tijd voor zinvolle taken die toegevoegde waarde creëren.

Tengu’s oplossing: een innovatief platform

Tengu bracht in juni zijn vernieuwd, schaalbaar platform op de markt met een innovatieve en gebruiksvriendelijke user interface. Het is voortaan gemakkelijker om een nieuwe data-architectuur te ontwerpen. Daarnaast werden aan het platform veel functies toegevoegd die de werking van het data engineering en data science team naar een hoger niveau tillen. Zo geeft de innovatieve UI de gebruiker een overzicht over zijn data-omgevingen, data-resources, metadata, documentatie, tools, en hun onderlinge relaties.

Het platform vereenvoudigt het toevoegen van data-resources aan de architectuur en ondersteunt al meerdere technologieën. In de toekomst zal het nog nog veel meer integraties ondersteunen. Eenmaal een data-resource, zoals bijvoorbeeld een database, geïntegreerd is, wordt de metadata ook automatisch aangepast wanneer er ergens iets wijzigt, bijvoorbeeld een extra tabel in een database.

Een andere belangrijke pijler van het platform is de focus op betere samenwerking tussen de verschillende datateams. “Het is voor ons enorm belangrijk dat data engineers en data scientists makkelijker onderling kunnen communiceren en samenwerken” legt Thomas uit. “Zo is het mogelijk om context te voorzien binnen de data-omgeving aan anderen, en iedere wijziging te monitoren.”

Een bedrijf in groei

Tengu is een bedrijf in volle groei. Vorig jaar kwam er een nieuwe co-founder bij, Daphné De Troch, die als CMO de technische profielen van Tengu bijstaat met haar expertise op vlak van marketing en sales. Naast het development team is ook het sales en marketing team onder haar uitgebreid. Intussen kent het bedrijf 12 medewerkers, inclusief de founders, en kijkt het uit om het team verder uit te breiden voor de best mogelijke service te leveren.

Bijlagen:

• Tengu User Interface